DSE Software

Softwareontwikkeling in 2021

Softwareontwikkeling in 2021; wat kunnen we verwachten

Als gevolg van de coronapandemie was 2020 in vele opzichten een jaar van aanpassing. Bedrijven pasten hun manier van werken en de IT-systemen die ze gebruiken aan. En wij bij DSE Software de manier waarop wij deze systemen ontwikkelen. Werken op afstand en online vergaderen zijn zaken waar tegenwoordig niemand meer van op kijkt. Zo heeft 2020 niet alleen veel invloed gehad op ons dagelijks leven, ook het proces van softwareontwikkeling is er door beïnvloed. Evenals de IT-systemen die vandaag de dag door bedrijven gebruikt worden. Alles was afgelopen jaar onderhevig aan de nodige aanpassingen. Aanpassingen en trends die naar verwachting in 2021 door zullen zetten. Maar wat kunnen we in 2021 precies verwachten op het gebied van softwareontwikkeling? En hoe kunnen bedrijven hier het beste op inspelen? Wij hebben de belangrijkste vier punten voor je op een rijtje gezet.

 

1. De beveiliging van systemen

Tegenwoordig is het mogelijk om van achter je bureau vrijwel het gehele bedrijf aan te sturen. Met de juiste software heb je overal realtime inzicht in en kun je eenvoudig de efficiëntie van bedrijfsprocessen verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een voorraadbeheer- of een workflowsysteem. Maar ook ordermanagementsystemen zijn in 2020 in relevantie toegenomen, bijvoorbeeld met de tijdelijke sluiting van fysieke winkels die massaal hun toevlucht zochten in online verkoop. Steeds meer van wat we doen, doen we online en informatie is in toenemende mate digitaal toegankelijk voor bedrijven.

Echter zagen we in 2020 ook dat het aantal kwetsbaarheden binnen organisaties steeds verder toenam en dat cybercriminelen hier op creatieve manier op inspelen. Cybercriminaliteit neemt al jaren toe in Nederland en steeds meer bedrijven krijgen te maken met datalekken. Dit is geen prettige gedachte, zeker niet als het gaat om e-commerce platformen, internetbankieren of andere systemen die privacygevoelige informatie bevatten. Het is dus belangrijk dat bedrijven hier voldoende op zijn voorbereid zodat informatie veilig is en blijft. Niet alleen voor de consument, maar zeker ook voor de bedrijven zelf. Datalekken zijn namelijk niet alleen voor consumenten vervelend, ook schaadt het de reputatie van bedrijven waardoor klanten verloren – en bedrijven ten onder – kunnen gaan. Daarom zal in 2021 de beveiliging van systemen alleen maar belangrijker worden zodat data veilig is en klanten tevreden blijven.

 

2. De toepassing van scrum softwareontwikkeling

Communicatie en organisatie zijn essentiële aspecten bij softwareontwikkeling. Het is belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wie welke taak heeft en wie de planning in de gaten houdt. Anders kan er snel onduidelijkheid ontstaan wat een hoop extra tijd in beslag kan nemen. Bovendien leidt dit tot irritaties, niet alleen binnen het team, maar ook bij de klant. Communicatie is dan ook een speerpunt binnen scrum softwareontwikkeling.

In 2020 zagen we dat communicatie een steeds grotere rol ging spelen binnen het traject van softwareontwikkeling. Er was minder fysiek contact tussen collega’s, we werkten veelal vanuit huis en waren soms onverwacht voor langere tijd afwezig. Dit kan de communicatie tussen teamleden lastig maken en dat is waar scrum softwareontwikkeling een uitkomst biedt. Door te werken in korte iteraties, het hebben van dagelijkse meetings en duidelijke korte termijn doelstellingen biedt scrum een structurele manier van werken in een tijd waar structuur soms ver te zoeken lijkt.

 

3. Het gebruik van webapps

Webapps worden de laatste jaren steeds vaker gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, internetbankieren en social media. We installeren zelden nog een applicatie op onze desktop, meer dan de helft van onze online bestellingen doen wij via de mobiele telefoon en nu we steeds vaker vanuit huis werken is het des te belangrijker dat IT-systemen op verschillende devices gebruiksvriendelijk zijn. Wat het gevolg hiervan is? Dat webapps een flinke sprong zullen maken.

Ook voor bedrijven bieden webapps namelijk verschillende voordelen en deze zijn de afgelopen jaren dan ook behoorlijk in populariteit toegenomen. Zo zijn webapps bijvoorbeeld altijd beschikbaar via het Internet, hoeft er geen software geïnstalleerd te worden, kunnen ze eenvoudig worden uitgebreid en zijn ze op verschillende devices prettig te gebruiken. Webapps doen dan ook zeker niet meer onder voor desktopapps. Daarom wordt er verwacht dat in 2021 en de jaren daarna webapps alleen maar meer gebruikt zullen worden.

 

4. De wendbaarheid van IT en software diensten

Als we iets hebben geleerd in 2020 dan is het wel dat niemand weet wat de toekomst zal brengen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar je kunt wel zorgen dat je, wat er ook gebeurt, snel kunt inspelen op de situatie. Het is belangrijk dat je wendbaar en flexibel bent en 2020 heeft veel bedrijven dan ook het belang van een wendbare en toekomstbestendige IT-infrastructuur laten inzien.

Om sneller in te spelen op bepaalde situaties en nieuwe technologieën houden bedrijven bij de keuze voor IT en software diensten in toenemende mate rekening met de wendbaarheid ervan. Een trend die naar verwachting ook in 2021 zal doorzetten. Het is niet alleen belangrijk dat een systeem de beste oplossing biedt voor nu, ook in de toekomst moet dit systeem het bedrijf zo goed mogelijk ondersteunen. En dat is een inzicht dat veel bedrijven afgelopen jaar hebben opgedaan.